Vandet er koldt, som i rigtig koldt. Flere havørred fiskeriet kan være ekstrem svært for tiden. Og har man, på flere gentagende ture oplevet, at fiske ikke er i hugget, kan det godt blive svært at tro på at det overhovedet kan lade sig gøre at fange en flot vinter havørred.

Men det kan det helt sikkert. Det kan godt være at der skal nogle kilometer i støvlerne, men på et eller andet tidspunkt løber du ind i en af de helt store overspringere. Det sker før eller siden, så fortvivl ikke.

Det var lige nøjagtig dette senarie der udspillede sig for mig i dag. Fiskeriet havde i længere tid været sløjt og troen på at der skulle være noget der kunne trigge en havørred til hug, var nogenlunde ikke eksisterende.  Moralen var helt i bund, og hjernen kørte på højtryk, for at frembringe en skudsikker plan for dagen.

Jeg mødtes med min fiskemakker ved Elhøj i Kolding fjord (pladsen beskrives senere på ugen) klokken 9 sharp, og vi startede fiskeriet lige neden for parkeringspladsen. Vi vidste at der skulle være fisk, for pladsen er en kendt vinterplads og en masse ferskvand fosser ud i Eltang vig og videre ud på den plads hvor vi fiskede.

Der var fisk, men da de var ikke villige til noget som helst, hverken flue eller spin, fortsatte vi fiskeriet en times tid inde i Eltang vig. Aldrig har der været så dødt. Det skal siges at det, i dag, også var ekstremt lavvande. Om det har noget med det at gøre ved jeg ikke.

Efter 3 timers fiskeri var min makker færdig og kørte hjem. Men jeg havde en plan. En plan der skulle berige mig med vildt havørred fiskeri på den åbne kyst, efter de helt store overspringere. Ind i bilen og afsted til Halk det gik.

Læs eventuelt om 6 gode havørred hotspot i Kolding fjord her

Halk hoved havørred hotspot

Der er mange teorier om at man ikke fanger fisk ved lavvande. Og at det skal være stigende eller faldende. Da jeg ankom til dette fiske spot, var vandstanden helt i bund. -25 cm. Alle de store sten man normal ikke kan se var over vandet i dag. Efter det vilde blæsevejr torsdag gjorde at nogle temmelig store bølger hvirvlede bunden op og vandet var grumset. Grumset vand er der ikke noget i vejen med, hvis det bare ikke er alt for meget.

Havørreder på fiskepladsen

Så med grumset vand, lav vandstand og en vandtemperatur på 3 grader, så troen på fisken ikke helt til stede. Lige indtil første kast! En flot +50 cm fisk fulgte med ind. Det valgte den at gøre ved 3 ud af de næste 10 kast og så forsvandt den. Så var der i hvert fald fisk på pladsen. Men da det var en fisk af en hvis størrelse, mente jeg et der nok ikke var tale om en  stime grønlændere. Så jeg fiskede videre ud af kysten.

Efter 1 times fiskeri og en tilbagelæggelse af ca. 300 meter fiskevand og kyststrækning, ankom jeg til det sted jeg havde udset mig som punktet hvor mit fiskeri skulle stoppe. Det var et stykke af kysten hvor det indre havørred badekar indsnævrede og endte med nogle temmelig store sten et stykke ude i vandet.

Dagens sidste kast

Jeg lagde et kast, med min grønne og hvide gennemløber, på ydersiden af stenene. Begynde at spinne ind så langsomt jeg kunne og alligevel med fart nok på til ikke at blive hængende i det højtstående blæretang. Lige da blinket kom forbi den yderste sten, mærkede jeg et lille slag, og jeg nåede lige at tænk at det var en sten, men så mærkede jeg et til.

Dette måtte helt sikkert være en fisk. Størrelsen kunne jeg ikke gætte mig til men der var fisk på pladsen. Jeg lagde et kast på indersiden af stenen og da gennemløbs blinket var lige mellem strandkanten og stenen, stoppede min gennemløber ret brat! For at være ærlig var jeg ret sikker på at det var tang eller en sten der havde stoppet blinket. Det var det så slet ikke! Det var fisk.

Blank havørred på 63 cm

Da jeg endelig var blevet klar over at dette altså var en fisk, og en fisk af fin størrelse,  var udfordringen nu at den jo var fanget på lavt vand mellem sten og tang. Hvad gør man. Heldigvis tog den sig sammen og tog et længere udløb ud mellem mig og stenen. Så nu var den ude på åbent vand igen.

Fighten var fin og fisken var super stærk og efter 2 – 3 udløb lykkedes det mig at kane fisken op på stranden. Dette var den fisk jeg have planlagt at fange i dag. Missionen fuldført.

Mit havørred kyst setup

For at fuldende denne artikel vil jeg slutte af med at forklare mit setup. Altså det grej jeg i dag brugte til at fange den havørred som man drømmer om hver gang man er på kysten. Mit grej er egenligt ret simpelt. Det er hverken dyrt eller fancy på nogen måder men det virker for mig og det vil helt sikkert gøre det langtid fremover.

Min spinnestang til havørred fiskeri

Jeg har i mange år gået med Berkley. Det gør jeg stadig. Og den jeg går med fortiden er en 9 fods Berkley Phazer II. Denne stang har en god rygrad og kaster utrolig godt. Selv med de lette endegrejer. Jeg har haft den siden den kom på markedet og har ingen klager haft med denne.

Penn Sargus II 3000Mit spinnehjul til kysten

Mange tror at jeg er sponsoreret af Penn. I wish! Jeg kan bare god lide deres designs og så har alle mine Penn hjul altid kørt godt og i mange år. Det kommer nok ikke som en overraskelse at mit valg af spinnehjul i dag, faldt på et Penn Sargus II 2500. Line oplægget er perfekt, det kører uanset om det er koldt eller varmt og om det har fået saltvand (med forbehold).

Penn sargus II 2500 er sat ned fra kr. 1299,- til kun 599,- og kan bestilles her.

Spiderwire Stealth Smooth X12Fletlinen jeg bruger på kysten

Der hersker en hvis religion angående fletliner og om man burde bruge nylon i stedet for. Jeg bruger fletline og vil altid gøre det. Hvorfor? I min optik er de bare mere holdbare. Jeg ved godt de koster mere i indkøb, men en lines udløbsdato kender man først den dag man står med overspringeren og linen knækker fordi den er mør. Derfor.

Den line jeg kører med fortiden er en SpiderWire Stealth Smooth som er spundet af 12 fibre. Det er blød og lækker og påvirker ikke blinkets gang i vandet.

Mit fortrukne gennemløbs blink til kystenGennemløbs blink til havørred fisker på kysten

Jeg startede fiskeri med gennemløbs blink for kun 2 år siden. På det tidspunkt fiskede jeg med Sandeel og Seeker fra Savage gear.

I dag er jeg gået helt over til Køho og Hotshot. De virker helt sikkert for mig og har en rigtig god gang i vandet. Skal jeg speed spinne kan jeg godt gå tilbage til Sandeel.

I dag var de Kø ho Fluo Grøn Glitter i 14 gram der gjorde udslaget. Og den kan købes her til 49 kr.

Seatrout Open materiale

Det er ikke så tit at man fanger en fisk der godt kunne have hjembragt en top 3 præmie ved den årlige Seatrout Open. Og det sker sjælden på selve dagen at man er så heldig at løbe ind i sølvtøj af den kaliber. Men det sker og der er bare med piske noget vand igennem. Og hverken give op eller miste modet.

Husk det statslige fisketegn!

Flue fiskeri efter havørreder på kysten

Vær en af de første til at modtage alle de nye havørred hotspots i din indbakke.

Vi spammer dig ikke hele tiden med alt muligt skrammel. Vi vil bare gerne holde kontakten...

You have Successfully Subscribed!