Havørred fiskeri på Samsø er noget der skal opleves og en gang imellem skal der ske noget andet en at besøge de vandte kyst- og fjord pladser nær Kolding og Sydjylland.

Derfor valgte vi i starten af oktober 2020 at trodse Covid-19 og tage en 4 dags tur til Samsø. Det er skam ikke noget nyt påfund, for vi gør det faktisk altid, fast, en gang om året. 4 dage med mange timers fiskeri i noget af Danmarks bedste havørred vand hvis du spørger mig.

Fiske spots på Samsø

Øen i sig selv holder hundredvis af fiske pladser. Faktisk er der kun få steder hvor der ikke burde kunne være fisk. Så alt i alt er det er paradis for lystfiskere der ikke har noget imod at cruise lidt rund og prøve noget forskelligt fiskevand.

Som skrevet byder øen på meget forskelligt fiskevand. I nord har du de store ødede skrænter med store sten og besværlige forceringer i form af bakker og rulle sten. Nordsiden er præget af hårdt strømvand og god dybte helt inde under land.

På østsiden finder du ligeledes en masse fine rev der dog er lidt mere fremkommelige samt en enorm lang kyststrækning fylds med spænende badekar og revler.

Vestsiden har lidt mere forskelligt at byde på. Den veksler meget mellem badekar helt inde under land, over i revle fiskeri og rev af forskellig størrelse.

Til sidst, men ikke mindst, sydsiden som i sydvest er store rev, dybe strømrender inde under land og i syd øst mere over i revle fiskeri og badekar af forskellig størrelse.

Se eventuelt et par gode fiske pladser på Samsø her

4 dages havørred fiskeri på Samsø

Som så mange gange før samlede min fiskemakker mig op torsdag morgen kl. 7. Men denne gang var transport turen lidt længere end normalt. Vi skulle til Hou for at nå færgen til Samsø. 4 dages fiskeri ventede forude og som altid var vi helt klar.

Det eneste problem, som vi faktisk næsten altid kæmper med, og også denne gang, var vinden. De sidste uger og dage havde  vi begge holdt øje med den, og det tegnede til at bliver noget af en ruske tur. Dog med udsigt til lidt aftagende vind på 3. og 4. dagen.

Ikke nok med at det ville blive blæsende, men samtidig ville det blive blæsende fra det forkerte hjørne. Nemlig syd-vest. Og lige nøjagtig vind fra dette hjørne af verdenskortet ville eliminere udsigterne til at fiske vores absolutte havørred hotspot.  Nemlig ved Vesborg Fyr på sydkysten.

Desuden er denne vind sammen med de enorme vandmasser med til at gøre fiskeriet meget besværligt op af 2/3 dele af østkysten også samt stort set hele vestkysten.

Men som tidligere skrevet så kan man finde fisk rund om hele øen så vi måtte kigge kortet godt igennem helt ned i de små detaljer og finde nogle passende pladser.

Fiske dag nummer 1 på Samsø

Ganske rigtigt som, som antaget, så var der god vind på havet på vej fra Hou til Sælvig på Samsø. Men turen var fin og vi lagde de planer vi kunne for at få mest ud af den første dag.

Vores sommerhus lå godt midt på den sydlige del af øen og derfra kan vi nemt og hurtigt komme ud til de pladser vi allerede kender så godt. Pladser hvor vi før har fået gode fisk.

Men da vejret ikke lige var med os denne torsdag formiddag, valgte vi at prøve et spot af på vestside. Selvom vinden stod i sydøst så passede det egenligt fint til fluefiskeriet.

Vandstanden var lav og det gik næsten som forventet. Ingen fisk der. Ret hurtigt fik vi fisket stykke af, ca. 200 meter, og blev enige om at prøve et stræk på østkysten hvor vi før har fået fine fisk.

Vi kørte nordøst på og efter en halvlang gåtur fra parkeringspladsen fandt vi vandet og startede fiskeriet. Men igen, efter et par times intensivt fiskeri, måtte vi sande at der her heller ikke var fisk.

Da vi skal have handlet ind til sommerhuset beslutter vi os for at opgive for i dag. Vi handler og tager hjem og lægger planer.

Fiske dag nummer 2 på Samsø

Fredag blæste det stadig med en endnu kraftigere vind end om torsdagen. Heldigvis skulle det ikke regne så hvis vinden var det eneste vi skulle kæmpe med så ville det nok også gå.

Vi planlagde at tage til et spot hvor vi vidste der ville være fisk. Dog ville vinden også her være i vejen. Den ville komme fra den forkerte side i forhold til fluefiskeriet og der ville være store bølger.

Men alligevel var det der vi skulle ud. Og ikke så skidt endda. Der var fisk og de var hug villige denne fredag formiddag. Jeg startede selv ud med bombarda og flue da jeg ikke er den dygtigste fluefisker. Men min makker kørte på med fluestangen og måtte til tider kaste baglæns for at få fluen derud hvor han gerne ville have den.

Min makke Lars, som gik ca. 30 meter foran mig, råbte pludselig FISK!  Og efter en længere fight blev det til en flot, stål blank havørred på ca. 59 centimeter.

Resten af dagen gik med småfangster og vi fik flere under målet men også et par stykker på målet og lige over. De strækket er et langt stræk med masser af små revler og badekar blev vi her resten af dagen.

Lars Andersen med en flot havørred fra Samsø oktober 2020

Lars Andersen med en flot havørred fra øst siden af Samsø oktober 2020 på 69 cm

Fiske dag nummer 3 på Samsø

Denne lørdag morgen har vinden lagt sig en smule, så nogle af de fiske pladser vi ikke har kunnet fisk de to forgående dage skulle nu afprøves. Vi fisker i mange timer en masse fint vand igennem. Der bliver fanget et par fine fisk og en del under målet.

Vi skifter plads et par gange, også tilbage til den plads hvor vi dagen før fik fisk. Men det ser ikke ud til at de er i hugget i dag. Vi er ikke i tvivl om at der er fisk på spottene men tidspunktet for hugperioden er ikke nu i hvert fald.

Vi holder inde med fiskeriet ved 13 tiden og kører hjem for at spise frokost. Vinden tager til og vi kommer ikke ud mere den dag desværre.

Fiske dag nummer 4 på Samsø

Planen var denne søndag at tage færgen tilbage til fastlandet kl. 13. Inden afgang skulle vi nå 2 timers fiskeri, gøre rent i sommerhuset og spise en frokost på cafeen Søster Sidevind.

Så det var tidligt op, i tøjet, og afsted til fiskepladsen. Denne morgen havde vinden lagt sig til noget der var til at holde ud, det regnede ikke, og forholdene var perfekte. Desuden var det højvandet på fiskepladsen så det gjorde bare tingene bedre. Vi kunne nærmest ikke undgå at mærke fisk.

Det rigtige sted på det rigtige tidspunkt

Lars gik ud på yderste revle, imens jeg startede med at affiske det inderste kystnære badekar. Stedet var det nøjagtig samme stykke hvor vi startede de 4 dages fiskeri, men forskellen var at vejret havde artet sig, vandet var klart og så var det højvande.

Jeg startede fiskeriet og gik bare og ventede på at Lars vil få fisk på derude hvor han gik. Jeg troede ikke synderligt på mit eget fiskeri. Hvilket er en farlig cocktail hvis man gerne vil fange fisk.

Efter 15 minutters fiskeri på stykket, ser jeg ud af øjenkrogen, en trykbølge efterfulgt af 10-15 småfisk springe ud af vandet. Ca. 20 meter ude. Min flue havde ikke været over dette stykke endnu og næste kast kunne sagtens styres der ud.

Havørreden hugger

Jeg lægger et fint langt kast således at mit forfang med fluen Brenda strækker sig lige ud over der hvor jeg så fisken. Trækker 2 gange og BANG!!
Vandet eksplodere og fisken tager omgående et udløb på 20-30 meter udad. Da jeg ikke havde mit fangstnet med på ryggen og Lars gik langt ude på revlerne med sin landings handske, var der ikke andet at gøre end at fighte fisken godt og længe inden den kunne kanes op på bredden.

Jeg troede egentligt at fisken var større på grund af den kraft den lage for dagen, men de små 57 cm centimeter er da heller ikke så dårligt.

Mick Ogilvie med fin havørred fra Samsø oktober 2020

Grej til havørred fiskeri på Samsø

Vejret på Samsø kan, som tidligere skrevet, godt være lidt hektisk. Så grejet skal også være derefter. Hermed ikke sagt at du kan fiske med let grej men fiskeriet bliver nemmere ved at tilpasse det til vejrets luner.

Vores tur til Samsø var som sagt præget af blæst, så fiskede vi med flue var det på klasse 8 stænger og med intermediate liner. Som nemt kunne skære gennem bølgerne, og holde kontakten til fluen.

Jeg går tit med spin på Samsø og bruger her en 10 fods 7-21 grams stang med en god rygrad. Blinkene jeg går med er gennemløber i den lidt større ende og med en enkelt krog da det oprørte vand og kraftige strøm godt kan medbringe ålegræs og andet skrammel i vandet.

Transport til havørred fiskeri på Samsø

For at komme til Samsø skal man sejle. Det kan man gøre fra Hou og Kalundborg.
Sejlturen tager ca. 1 times tid og der er masser muligheder for at hygge sig om bord i mellemtiden.

Se mere om sejlruten til Samsø fra Jylland her
Se mere om sejlruten til Samsø fra Sjælland her

Flue fiskeri efter havørreder på kysten

Modtag de fedeste havørred hotspots som en af de første!

Vi spammer dig ikke, vi vil bare gerne holde kontakten

You have Successfully Subscribed!